Cumpărăturile online de bunuri de larg consum în mediul urban au ajuns deja la o incidență foarte mare: 9 din 10 români au fost cel puțin o dată în ipostaza de shopper online, iar aproape jumătate dintre ei accesează de câteva ori pe lună acest canal – arată un studiu realizat de iSense Solutions pentru Progresiv. Ce categorii FMCG resimt cel mai puternic trendul de digitalizare și ce bariere mai sunt încă în piață pentru adoptarea acestuia?
Fie că vorbim de marile lanțuri de retail alimentar sau de magazinele specializate operate de antreprenori locali, e-commerce-ul a fost în ultimii ani o direcție clară de dezvoltare a industriei FMCG. Iar acest lucru se vede și în creșterea incidenței cumpărăturilor online și a frecvenței cu care românii accesează acest nou canal. Cel de-al doilea val al studiului iSense Solutions privind comportamentul de cumpărare al românilor în mediul online, realizat în martie 2019 – la doi ani distanță de primul val – arată un trend ascendent de digitalizare în ceea ce privește cumpărăturile de uz casnic. Nu mai puțin de 9 din 10 români au accesat canalul e-commerce cel puțin o dată, în special pentru achiziționarea de produse de îngrijire personală. Spre comparație, în 2017 incidența era mult mai mică, de 73%. Iar dacă în 2017 unu din doi cumpărători din online utilizau acest canal cel puțin o dată pe lună, în acest an procentul a ajuns la 73%. Mai mult, 56% dintre aceștia fac cumpărăturile pentru coșul săptămânal de consum (alimente, articole nealimentare de uz casnic, produse pentru îngrijirea corpului) de pe internet cu o frecvență mare, de 2-3 ori pe lună sau mai des.
Atuurile comerțului online
Ce îi motivează pe consumatorii români să apeleze la varianta plasării comenzii online, în locul vizitei într-un magazin fizic? Așa cum era de anticipat, lipsa timpului este principala motivație, fiind menționată de către 6 din 10 respondenți. Aceasta este urmată la distanță nu foarte mare de atuul prețurilor mai bune oferit de către magazinele online (51% dintre respondenți) – conform studiului iSense Solutions. De ce consideră shopperii online că un magazin virtual le oferă prețuri mai mici decât magazinul fizic, în condițiile în care toate rețelele de hypermarketuri și supermarketuri care dețin platforme de e-commerce merg pe strategia prețului unitar în online și offline? O explicație ar putea fi faptul că internetul le permite consumatorilor să facă comparații de preț în timp real și să aleagă cu ușurință cel mai ieftin magazin, lucru greu de realizat în offline. Astfel, aceștia ajung să perceapă online-ul ca pe un canal care le permite să facă economii la achiziționarea coșului săptămânal de produse. De asemenea, 37% dintre shopperii online apreciază faptul că plasarea comenzii pe internet îi scutește de căratul cumpărăturilor până acasă, iar doi din 10 consideră că posibilitatea de a alege intervalul de livrare este un atu al magazinelor virtuale. O altă motivație importantă, menționată de către 21% dintre respondenții care fac cumpărături online, este sortimentația mai bogată din e-commerce, comparativ cu raftul magazinului fizic.
Unde mai este de lucru pentru magazinul online
Studiul iSense Solutions mai relevă un echilibru aproape perfect între numărul celor satisfăcuți de serviciile și produsele magazinului virtual și cei nemulțumiți de acestea.
Dintre cei care au întâmpinat probleme:
– 19% se plâng de timpul de livrare;
– 17% menționează indisponibilitatea în stoc a produselor căutate;
– 6% vorbesc de problemele tehnice întâmpinate pe site și de produse livrate în ambalaje deteriorate;
– 5% nu au fost mulțumiți de calitatea produselor livrate;
– 5% au primit comanda incompletă;
– 4% au întâmpinat probleme tehnice la plata online.
De asemenea, fie că vorbim de persoanele care utilizează canalul e-commerce sau de cei care nu l-au încercat niciodată, barierele pentru creșterea incidenței shoppingului pe internet sunt destul de importante, din punctul de vedere al consumatorului român. În top 5, cu procente de peste 20% (menționate de cel puțin 1 din 5 consumatori) regăsim: produse necorespunzătoare, lipsa prospețimii produselor alimentare, problemele legate de condițiile necorespunzătoare de livrare, probleme legate de intervalul orar de livrare și lipsa siguranței plății online.
Ce găsim în coșul de cumpărături din e-commerce
Declarativ, suma medie cheltuită în e-commerce per ocazie de cumpărare este de 142 de lei, mai arată studiul iSense Solutions. Un procent de 57% dintre shopperii online declară că lasă între 100-200 de lei într-un magazin virtual, la o sesiune de cumpărături, un sfert dintre aceștia menționează sume sub 100 de lei, iar pragul de 200 de lei este atins sau chiar depășit de către doi din 10 cumpărători din online. Mai trebuie menționat faptul că aceste cifre fac referire la categoriile de produse alimentare, nealimentare de uz casnic și articole pentru îngrijirea corpului. Spre comparație, valul din 2017 al studiului iSense indica o sumă medie cheltuită per achiziție online de produse de uz curent de 135 de lei.
Românii cumpără din e-commerce în special produse nealimentare. Unu din doi români a achiziționat produse de îngrijire personală sau/și produse pentru curățenia locuinței la ultima comandă efectuată. Detergenții de rufe/vase sunt pe locul al treilea, cu un procent de 48%, iar alimente găsim în coșul de cumpărături al 24% dintre respondenți, fiind urmate de băuturi – non-alcoolice (16%) și alcoolice (14%).
eMAG rămâne cel mai important retailer online
Deși nu are focus pe bunurile de larg consum, eMag rămâne cel mai important retailer online chiar și atunci când vine vorba de cumpărarea de produse de uz curent, fiind pe primul loc în topul notorietății, cât și după rata de încercare. Acesta se află la distanță mare de Carrefour.ro și Cora.ro. Studiul iSense Solutions mai arată că platformele Bringo Delivery și Glovo sunt încă puțin cunoscute, dar au o rată bună de încercare, raportată la gradul de notorietate. Interesant este și faptul că aceste două platforme au obținut note bune de la utilizatorii lor, chiar mai bune decât media notelor obținute de top 3 retaileri online – eMag, Carrefour.ro și Cora.ro.
Metodologie
Studiul companiei de cercetare de piață iSense Solutions privind comportamentul de cumpărărare al românilor în online a fost realizat în luna martie 2019, pe un eșantion de 1.020 de respondenți (dintre care 896 au declarat că au făcut cumpărături online cel puțin o dată). Interviurile au fost realizate online cu persoane cu vârsta de peste 18 ani, cercetarea fiind reprezentativă pentru populația din mediul urban, la nivel de vârstă, gen, regiune și mărime de localitate. Eroarea de eșantionare este de +/- 2,73%, la un nivel de încredere de 95%.
Sursa: magazinulprogresiv.ro