Cel mai recent studiu iSense Solutions � Consumatorul modern ?i criza financiar? arat? c? rom�nii din mediul urban, �n ciuda temerilor economice, au stare de spirit mai bun? comparativ cu perioada similar? din timpul pandemiei de anul trecut. Acestia se simt mai ferici?i (46% �n 2022 vs. 32% �n 2021) ?i mai optimi?ti (51% �n 2022 vs. 39% �n 2021).
C�nd vorbim despre principalele �ngrijor?ri din aceast? perioad?, rom�nii declar? c? �i �ngrijoreaz? infla?ia (90%), posibilitatea declan??rii unei crize economice (84%), razboiul din Ucraina (62%), epidemia de covid trec�nd pe ultimul loc (35%).
�Consumatorul rom�n este preocupat de cre?terea pre?urilor dar, �n acela?i timp, datorit? faptului c? a trecut dintr-o perioad? stresant? �n alta(?i vorbim aici de trecerea de la criza covid, la stresul r?zboiului ?i ulterior la temerile economice) simte mai mult nevoia de optimism ?i echilibru. De aceea, acesta va r?spunde mai degraba mesajelor pozitive transmise de branduri ?i mass-media�, declar? Laura Ro?ca, Qualitative Research Director, iSense Solutions.
Intreba?i care sunt solu?iile pe care le-au adoptat �n ultimele 3 luni pentru a face fa?? pre?urilor ridicate, 73% dintre rom�nii din mediul urban declar? c? au cumparat produse �n cantit??i mai mici, 71% au mers �n magazinele care au pre?uri mai mici si 52% declar? c? ?i-au facut stocuri de produse g?site la pre? redus.
�n cercetarea calitativ? din cadrul Comunit??ii Online iSense Modern Consumers, rom�nii declar? c? au prioritizat produsele alimentare de baz?, au am�nat achizi?ia de produse non-esen?iale sau au a?teptat s? le g?seasc? la promo?ie. Produsele premium au fost cump?rate la primirea salariului �n timp ce �n restul timpului au fost achizi?ionate produse mai accesibile ca pre?.
Din necesitatea de a ?ine costurile sub control, rom�nii au �nceput s? �?i organizeze mai bine cheltuielile. Ace?tia declar? c? �?i fac liste de cump?r?turi de acas? (84%), utilizeaz? aplica?iile online magazinelor pentru a cauta discounturi sau perioade de reduceri (73%) sau caut? promo?ii �n bro?urile magazinelor (66%).
De asemenea, cercetarea calitativ? bazat? pe observarea cump?r?torilor �n magazin a aratat c? timpul petrecut de consumatori la raft a crescut, ace?tia compar�nd mai bine produsele �ntre ele, pre?ul ?i gramajul ?i caut�nd promo?iile. ��n aceast? perioad? este important s? ajut?m consumatorul s? �?i organizeze mai bine cump?r?turile. Totodat?, schimbarea rutinei de cump?r?turi a acestuia ?i timpul mai mare petrecut la raft na?te provoc?ri ?i pentru comunicarea brandurilor �n magazine, care trebuie s? fie mai creative, pentru a atrage mai mult aten?ia consumatorului�, declar? Traian N?stase, Managing Partner iSense Solutions.
�n ceea ce prive?te comportamentul de distrac?ie, socializarea ?i ie?itul �n ora?, 84% dintre rom�ni declar? c? �n ultimele 3 luni au r?rit mersul la restaurante ?i cafenele ?i 85% declar? c? inten?ioneaz? s? fac? asta ?i �n urmatoarele 3 luni, sub acela?i ra?ionament, de a face economii. De asemenea, cercetarea calitativ? a ar?tat c?, �n ultima vreme, dac? totu?i ies �n oras, rom�nii prefer? mai mult s? m?n�nce �nainte acas?, p?str�nd ie?irile �n ora? mai degrab? pentru a consuma b?uturi ?i a socializa, aspect care ne-a lipsit mult �n pandemie.
?i finan?ele personale constituie o �ngrijorare major? pentru rom�ni �n contextul cre?terii infla?iei ?i implicit a pre?urilor, iar incertitudinea despre cum va fi perioada urm?toarea creeaz? ?i mai mult? presiune. �n acest context, 47% dintre rom�nii din mediul urban spun c? �n urmatoarele 12 luni vor cauta surse suplimentare de venit, 15% vor investi �n venituri pasive, iar 8% declar? c? vor aplica pentru un �mprumut personal sau o refinan?are a unui credit existent.
Datele fac parte din studiul iSense Solutions Consumatorul modern si criza financiara ?i au fost prezentate �n cadrul webinarului iSense Solutions din 15 noiembrie. Cercetarea cantitativ? a fost efectuat? pe un e?antion de 1006 responden?i, reprezentativ pentru popula?ia urban?, major? 18-65 ani, cu o marja maxim? de eroare +/- 3.09%, la un nivel de �ncredere de 95% ?i a fost desfa?urat �n perioada 16-23 septembrie 2022. Cercetarea calitativ? a avut la baz? 6 vizite asistate, 6 interviuri �n profunzime realizate �n Bucure?ti ?i 4 discu?ii de tip focus grup, pe un e?antion reprezentativ din Comunitatea Online iSense Modern Consumers, desfa?urate �n perioada august-septembrie 2022.