O treime (34%) dintre angaja?ii din mediul urban din Rom�nia au remarcat �mbun?t??iri ale comportamentului angajatorului �n perioada pandemiei, arat? un studiu realizat de c?tre compania de cercetare de pia?? iSense Solutions, folosind o metodologie mixt?, calitativ-cantitativ, cercetarea cantitativ? fiind reprezentativ? urban. Studiul relev? faptul c? schimb?rile �n modul de lucru aduse de pandemie au avut un impact ?i �n dinamica rela?iilor �ntre angajatori ?i angaja?i.
Printre lucrurile bune observate de c?tre angaja?i se num?r? solu?iile eficient implementate astfel �nc�t activitatea angaja?ilor s? nu aib? de suferit, o mai mare apropiere a angajatorului fa?? de ei ?i o mai bun? �n?elegere a nevoilor angaja?ilor.
Pe de alt? parte, 19% dintre angaja?i au sim?it c? angajatorul ?i-a schimbat comportamentul �ntr-un mod negativ �n pandemie, fiind mai sever cu angaja?ii, mai pu?in implicat �n rela?ia cu ace?tia ?i implement�nd solu?ii �n defavoarea angaja?ilor. Pentru 47% dintre angaja?ii din mediul urban, rela?ia cu angajatorul a r?mas la fel ca �nainte pandemiei.
Pentru aproape o treime (28%) dintre angaja?ii din mediul urban din ?ara noastr?, impactul pandemiei asupra situa?iei profesionale ?i a beneficiilor ob?inute a fost unul negativ (salariul si beneficiile au sc?zut, au fost �n ?omaj tehnic, au fost concedia?i). �n acelasi timp, 65% dintre angaja?i afirm? c? lucrurile au r?mas la fel ca inainte de apari?ia pandemiei, �n timp ce 7% au o situa?ie profesional? mai bun? acum.
Discu?iile �n profunzime cu angaja?ii participanti la studiul din comunitatea de cercetare calitativa online �iSense Modern Consumers� au relevat c? starea dominant? a acestora la �nceputurile pandemiei era caracterizat? de nesiguran??, instabilitate, team? ?i stres. Cu toate acestea, ace?tia au putut aprecia faptul c? restrictiile pentru limitarea r?sp�ndirii covid-19 au reprezentat un prilej foarte bun pentru implementarea activit??ii profesionale de acas?, aduc�ndu-le o serie de beneficii at�t lor (economie de timp, protejare prin minimizarea expunerii fizice �n afara casei) c�t ?i angajatorilor. Angajatorii au fost aprecia?i pentru spiritul civic ?i grija fa?? de siguran?a echipelor lor de care au dat dovad? implement�nd lucrul de acas?.
Care sunt beneficiile dorite de c?tre angaja?i �n prezent?
Beneficiile dorite de angaja?i depind �ntr-o foarte mare m?sur? de modul ?i loca?ia din care ?i-au desf??urat activitatea �n aceast? perioad?. Astfel, 33% dintre angaja?ii din mediul urban ?i-au continuat activitatea de la birou, 27% de acas?, 23% au avut posibilitatea de a lucra ?i de acas? ?i de la birou ?i 17% au lucrat �n alte condi?ii (teren/fabrici/?antiere).
Pentru angaja?ii care lucreaz? de la birou, lista de beneficii a?teptate din partea angajatorului cuprinde: m?suri sporite de siguran?? la birou (50%) (materiale sanitare, m??ti de protec?ie, distan?are �ntre birouri, igienizare a spa?iului de lucru), testare Covid-19 gratuit? (44%), stabilirea unui program de lucru flexibil pentru evitarea aglomera?iei din orele de v�rf (37%), posibilitatea de a lucra ?i de acas? (34%), oferirea unui suport financiar pentru transport individual, pentru evitarea mijloacelor de transport �n comun (27%), oferirea unui ajutor financiar pentru p?rin?i �n g?sirea unei solu?ii de supraveghere a copiilor � gr?dini??/?coal? privat?/ bon? (25%), punerea la dispozi?ie a anumitor mijloace alternative de deplasare precum biciclete, trotinete (10%).
Pentru angaja?ii care ?i-au continuat activitatea profesional? de acas?, lista de dorin?e este mai complex?, ace?tia dorindu-?i: o mai mare flexibilitate a programului de lucru (32%), o mai mare �ncredere din partea angajatorului (30%), asigurarea materialelor tehnice necesare pentru desf??urarea activit??ii precum laptop/PC/imprimant? (28%), tichete de mas? (25%), ajutor �n plata facturilor furnizorilor de internet ?i energie (22%), ajutor financiar pentru achizi?ionarea mobilierului de birou necesar (16%), mai multe activit??i online de echip? pentru a nu resim?i lipsa socializ?rii cu colegii (14%), oferirea unor solu?ii pentru supravegherea copiilor �n timpul programului de lucru (12%), suport psihologic/?edinte online cu speciali?ti (10%).
Dincolo de aceste nevoi m?surate ?i �n studiul cantitativ, �n Comunitatea de Cercetare Calitativ? �iSense Modern Consumers� angaja?ii au mai men?ionat ?i alte beneficii, printre care ?i oferirea unui spor de pandemie pentru achizi?ionarea de m??ti ?i dezinfectan?i �n afara serviciului, posibilitatea de trecere c�t mai mare �n online a activit??ii companiei ?i g?sirea unor solu?ii mai pu?in radicale precum ?omajul sau concedierea (reducerea salariilor, mic?orarea programului de lucru). Pe de alt? parte, percepute la fel de importante sunt ?i beneficiile emo?ionale, astfel angaja?ii ?i-ar dori s? primeasc? din partea angajatorilor un suport emo?ional mai mare (empatie, apropiere, motivare, �ncurajare) ?i de asemenea mai mult? flexibilitate.
�Ultimele 6 luni au fost, f?r? �ndoial?, benefice schimb?rilor ?i chiar transform?rilor (�n anumite situa?ii). At�t angaja?ii c�t ?i angajatorii au fost nevoi?i s?-?i adapteze din mers noul mod de lucru �n noile condi?ii, acest lucru d�nd na?tere ?i unor noi nevoi. Chiar dac? am fi tenta?i s? consider?m c? impactul financiar ?i lipsurile specifice acestei perioade i-a f?cut pe angaja?i s? se orienteze c?tre o paleta mai mare de beneficii materiale, se pare c? instabilitatea ?i nevoia de a avea o plas? de siguran?? i-a determinat pe ace?tia s?-?i doreasc? o serie de beneficii emo?ionale din partea angajatorului, printre care nevoia de a li se acorda mai mult? �ncredere, �ncurajare ?i sprijin emo?ional. Chiar dac? specificul situa?iei are ca lait-motiv distan?area fizic?, angaja?ii au sim?it nevoia de mai mult? apropiere emo?ional? din partea angajatorilor.� afirm? Denisa Apreutesei, Qualitive Research Director, iSense Solutions.
***
Datale au fost prezentate �n conferin?a Employer Branding 2020, organizat? de evensys, �n data de 11 septembrie 2020.
Datele prezentate sunt parte a unui studiu mixt, calitativ-cantitativ, realizat de c?tre compania de cercetare de pia?? iSense Solutions. Cercetarea calitativ? a fost realizat? �n decursul lunilor august � septembrie 2020, �n comunitatea online iSense Modern Consumers, comunitate ce cuprinde 50 de persoane cu v�rsta �ntre 18 ?i 55 de ani, din mediul urban. Cercetarea cantitativ? a fost realizat? pe un e?antion de 500 persoane cu v�rsta cuprins? �ntre 18 ?i 65 de ani, prin metodologia computer-assisted web interviews, �n lunia august-septembrie 2020 ?i este reprezentativ? la nivel urban, cu un grad de eroare +-4.38% la un nivel de �ncredere de 95%.
iSense Modern Consumers Online Community este un instrument de cercetare iSense Solutions ce beneficiaz? ca infrastructur? de propriul soft de comunit??i online dezvoltat in-house (Sense Communities). Prin intermediul acestei comunita?i, companiile pot afla rapid percep?iile consumatorilor ?i pot identifica trenduri comportamentale relevante. Insighturile ob?inute prin intermediul unei comunitati online sunt mai complexe ?i mai bine argumentate, tehnologia utilizat? permi?�nd gamific?ri, �nc?rcarea de material multimedia, implicarea �n sarcinile de cercetare din confortul propriei locuin?e ?i �n propriul ritm. Soft-ul de comunit??i Sense Communities poate fi utilizat ?i pentru dezvoltarea de comunit??i de activare de brand ?i este 100% personalizabil.
Despre iSense Solutions
iSense Solutions – The Modern Consumer Company folose?te cele mai recente tehnologii de sondare a consumatorului modern din Rom�nia. Compania a fost fondat? de Traian N?stase ?i Andrei C�nda, speciali?ti cu peste 15 ani de experien?? �n domeniul cercet?rii de pia?? ?i cu o expertiz? academic? solid?, fiind doctori �n Sociologie, respectiv Marketing. Mai multe informa?ii pute?i g?si pe www.isensesolutions.ro ?i www.researchromania.ro.